14. Obrazy na wodzie
Tak tylko na marginesie
Impresjoniści byli pierwszymi malarzami, którzy w drugiej połowie XIX w. gromadnie wyruszyli malować w plenerze. Tak się złożyło, że w tym samym zaczęła raczkować fotografia. Wielki Claude Monet miał podobno trzy aparaty fotograficzne. A dzisiaj czasem słyszę z ust nauczycieli malarstwa (i nie tylko), że malarz nie powinien posiłkować się fotografią. Nie, to nie; nie mam talentu malarskiego, zatem nie wypowiem się na ten temat. A odwrotnie? Malarstwo ma dla mnie wielką moc inspirującą. Malarstwo impresjonistów oczywiście na pierwszym miejscu, ale lubię też obrazy monochromatyczne.
Impresje, ekspresje
Impresje świetlne i obrazy pełne ekspresji są dość powszechnym tematem pejzaży. Swoich tematów szukam na wodzie. Wędrując lasami Lubelszczyzny w słoneczny ranek zobaczyłem na rzeczce grę światła przedzierającego się przez drzewa. Czysta impresja (1); do Monoda daleko, ale mnie zadawala (dopóki nie zrobię czegoś lepszego).
Spieniona struga w ciemnym lesie też może służyć do tworzenia ekspresyjnych obrazów (2). Zdjęcie zrobione w pełnym kolorze, co pozwoliło na utrwalenie lekko niebieskich obwódek. Lubię zdjęcia czarno-białe z zachowaniem choćby minimalnego akcentu barwnego.
Siedząc w czatowni nad stawem fotografowałem nie tylko ptaki, podziwiałem także jak wiatr maluje ekspresyjne obrazy drzew na wodzie. Koloryt bywa różny; kiedy niebo jest pochmurne, dominuje zieleń (3), ale wiosną przy bezchmurnym niebie obraz powstaje na niebieskim płótnie (4).
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Size: 4 items