16. Światło. (2) W kierunku wysokiego klucza
Tak tylko na marginesie
Fotografowie portretowi od dawna robią delikatne, bardzo jasne obrazy, głównie pań, co jest rzeczą nader zrozumiałą. Przy bardzo małym kontraście należy zachować wszystkie szczegóły w światłach, nie można dopuścić do wypalenia bieli. Ale przecież tzw. wysoki klucz można zastosować do bardzo różnych obrazów o małej rozpiętości tonalnej.
Mało światła, dużo światła
Kiedy światła jest mało, wydaje się że zdjęcia powinny wyjść niedoświetlone, ciemne. Fotografuję zarówno przed pokazaniem się słońca (1), jak i po jego zachodzie (2), kiedy światła jest jak „na lekarstwo”. I rzeczywiście dominują wtedy obrazy mocno nasycone, ciemne, czasem z kontrastem (1), ale częściej bez (2 – para żurawi).
Fotograf, zwłaszcza fotograf przyrody, nie lubi, kiedy światła jest za dużo. Sceny maja duży kontrast; łatwo o prześwietlenie zdjęcia i wypalenie szczegółów. Nie zawierzamy automatyce aparatu, i parametry ekspozycji kontrolujemy ręcznie. Ratujmy się wtedy histogramem i odpowiednią kompensacją ekspozycji; tu (3) EV +1. Ale do rzeczy.
Wybór modelki i scenerii
Chętnie fotografuję pająki, i robię to zazwyczaj w tzw. średnim kluczu (4), wykorzystując sceny z umiarkowanym kontrastem mieszczące się w rozpiętości tonalnej matrycy. Jest jednak jeden gatunek pająka, idealnie dopracowany przez przyrodę do fotografowania w wysokim kluczu, kiedy fotografowany obiekt i jego otoczenie mają bardzo mały kontrast. Jest to kwietnik w białej wersji (5), a idealną scenerią do takich zdjęć są kwiaty jaśminu. Jedynie pani kwietnikowa ma zdolność do zmiany ubarwienia (może to trwać nawet kilkanaście dni lub dłużej). Samiec tego nie umie, a do tego jest mały i nie fotogeniczny (ale to tylko moje zdanie). Kwietnik nie buduje sieci, lecz usadawia się na kwiatach o wybranym kolorze, zazwyczaj białym lub żółtym, chociaż czasem można go spotkać również w scenerii bardziej kolorowej.
Biała dama na planie w wysokim kluczu
Wróćmy do samicy kwietnika na jaśminie. Nawet przy dużym natężeniu rozproszonego światła spełnione są warunki małego kontrastu. Naświetlając prawidłowo (na histogramie wykres przesunięty do prawego końca skali) otrzymujemy bardzo jasne obrazy o minimalnej rozpiętości tonalnej blisko czystej bieli (5). Jedynymi mocnymi punktami pozostają oczy pająka, które zajmują jednak minimalną część zdjęcia. Kwietniki są bardzo chętne do pozowania, zatem sesję zdjęciową można ciągnąć „w nieskończoność” i robić bardzo duże zbliżenia dokładając do obiektywu makro jeszcze konwerter makro (6).
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Size: 6 items