17. Światło. (3) W kierunku niskiego klucza
[/b]
Jak tylko na marginesie
Światło jest źródłem fotografii; to prawda oczywista i powtarzana od początków jej odkrycia. To jednak tylko malutka część prawdy. Światło jest źródłem wszystkich obrazów, które widzimy. Jak mało światła wystarczy, żeby widzieć? Jak mało światła wystarczy, żeby fotografować? Ale nie tylko to; ważna jest również jakość światła, niezależnie czy jest go dużo czy mało.
Szukanie światła
Chyba pierwszy raz zetknąłem się z problemem braku światła, kiedy wyszedłem przed świtem z aparatem fotografować rosę o wschodzie słońca. Czekałem na światło; mijała godzina i druga, a ja szukałem światła, bo niebo pozostawało zachmurzone i pajęczyny pozostawały niedoświetlone. Czy nie warto jednak spróbować wykorzystać śladowe światło na kropelkach rosy rozwieszonych nocą na pajęczynie (1)? Oczywiście, bez skorygowania ekspozycji i niewielkiego zabiegu w programie graficznym światła byłoby mało, ale na końcowym zdjęciu jest go jednak wystarczająco dużo.
Inny wczesny pochmurny ranek, znowu z uporem szukałem dobrego światła, i… znalazłem. Za pajęczyną był kwiatostan dziurawca – żółta plama na ciemnym otoczeniu. Wystarczyło żeby otrzymać ciekawy koloryt obrazu (2).
Niski klucz
Niezależnie od tego czy światła jest mało czy dużo i scena wówczas jest słabo czy mocno kontrastowa, warto spróbować utopić dużą część zdjęcia i fotografowanego obiektu w głębokim cieniu mocno korygując ekspozycję w kierunku ujemnym.
Szukając tematów do niskiego klucza nie pomijajmy roślin (3) i krajobrazu (4). Warto też poszukać tematów na powierzchni wody (5) i lodu (6). Ale ten szron na lodzie to klucz niski czy może wysoki? W niskim kluczu powinna/musi dominować ciemna część obrazu. Ale chodzi tu o dominację obszarową, bo dominację przyciągającą wzrok będzie i tak stanowić jego jasna część. Przeważa ciemność, ale dominuje światło.
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Size: 6 items