19.We mgle
Tak tylko na marginesie
Mgła – krople wody (lub kryształy lodu) zawieszone w powietrzu. Mgły różnią się od chmur (stratus) tym, że ich dolna podstawa styka się z powierzchnią ziemi, podczas gdy podstawa chmur jest ponad powierzchnią ziemi. [https://pl.wikipedia.org/wiki/Mg%C5%82a].
Plusy i minusy, problemy i ich rozwiązywanie
Dla oczu mgła jest pięknym zjawiskiem zmiękczającym kontrasty widzialnego świata. Podobnie jak zieleń koi zmęczone oczy, uspokaja. No chyba, że prowadzi się auto; wtedy oczywiście przeszkadza i wzmaga uwagę i czujność na zmiany na drodze.
Mgła może też przeszkadzać w fotografowaniu, a dokładniej w uzyskaniu prawidłowej ekspozycji. Ale w prawidłowym naświetleniu fotografowanej sceny przychodzi z pomocą histogram. Zresztą histogram mam włączony zawsze; można powiedzieć, że jestem od niego uzależniony.
Ale nie zawsze trzeba naświetlać prawidłowo. Czasem, kiedy nie mam pewności, że prawidłowa kompensacja ekspozycji (przesuniecie obrazu na histogramie maksymalnie do lewej), korzystam też z funkcji braketingu ekspozycji (trzy kolejne zdjęcia o różnej korekcji ekspozycji).
Bywa, że niedoświetlenie zdjęcia (ujemna kompensacja ekspozycji) daje lepsze wyniki, mocniej wydobywa ciemne kształty z mgły. Oczywiście, można jeszcze pokombinować w programie graficznym, zależnie od tego, jak ma wyglądać końcowy obraz, co chcemy zaakcentować. Trzeba znaleźć sposób na zrobienie ciekawego obrazka z płaskiej, pozbawionej kontrastu sceny.
Z bliska czy z daleka?
Panuje przekonanie, że obiekty we mgle najlepiej fotografować z pewnej odległości. Wtedy nie traci się uroku zamglenia fotografowanych kształtów, decydującego o nastrojowości zdjęcia. Myślę, że nie należy zbyt mocno trzymać się tego zalecenia. Wszystko zależy od pomysłu na zdjęcia.
A co z barwami?
Kolor to kolejny problem, ponieważ mgła bardzo zmniejsza jego nasycenie. Można temu częściowo zaradzić przez użycie filtra polaryzacyjnego, który pozwala odbudować zielony i niebieski. Nie robię tego, ponieważ wolę oddać „pierwsze skrzypce” mgle. Jeżeli już, to niech zdjęcie ma dominantę barwową wynikającą z załamania sączącego się przez mgłę światła. Bo wydawać by się mogło, że mgła jest bielą czy może mocno rozbieloną szarością, i tak powinna wyglądać na zdjęciach. Otóż, i tak, i nie.
Zdjęcia we mgle mogą zawierać jednak sporo koloru już w wyjściowym pliku. Jeżeli o świcie fotografujemy pod przebijające się przez mgłę słońce, cała scena przyjmuje ciepłe barwy – w kierunku pomarańczowej. Bywa, że fotografując scenę z głębokimi cieniami, np. ze ściana lasu w tle, otrzymamy zimny niebieskawy odcień.
Przed naciśnięciem spustu
Fotografowanie we mgle wiąże się ze zmniejszoną ilością światła docierającego do matrycy; czas naświetlania jest wydłużony. Najczęściej nieodzowne są statyw i kabelek („wężyk”) spustowy czy pilot albo samowyzwalacz 2 s.
Przykłady
Zdjęcie 1 przedstawia dróżkę w lesie buczynowym. Mgła bardzo zmiękczyła rysunek drzew, ale dróżka wprowadziła ważną wartość. Można powiedzieć, że dzięki dróżce zamglony las uzyskał głębię – pozory trójwymiarowości.
Na zdjęciu 2 jest spowita mgłą łąka pod lasem. Przez mgłę przedzierało się mocne światło słoneczne. Tutaj barwy zagrały rolę pierwszoplanową, postanowiłem zatem spotęgować efekt kolorystyczny przez wzmocnienia ich nasycenia barw.
Zwykle zamglone krajobrazy na zdjęciach stają się płaskie, a kolor mocno wyprany, jak na zdjęciu 3. Może zatem lepiej na takich zdjęciach usunąć kolor, jak na zdjęciu 4.
No dobrze, jeżeli usuwamy kolor, to może coś w zamian. Moim wyborem na zdjęciu 5 było wzmocnienie kontrastu.
Chociaż zwykle zdjęć we mgle nie wyostrzam lub wyostrzam bardzo słabo, to na zdjęciu 6 główna zmiana polegała właśnie na mocnym wyostrzeniu sylwetki kozła.
No i wreszcie zdjęcie nr 7. Tutaj moja ingerencja w obraz była wieloraka – zwiększyłem kontrast, przyciemniłem obrazek i wyostrzyłem go. Wyostrzenie w programie graficznym nie oddaje rzeczywistej ostrości utraconej z powodu mgły, a jedynie zwiększa kontrast na krawędziach kształtów. W efekcie, mimo mgły, sylwetki żurawi zostały z niej bardzo mocno wydobyte, a obrazek zyskał na plastyczności.
Na zakończenie
Ten wpis w żadnym wypadku nie jest przewodnikiem wskazującym, jak krok po kroku stworzyć podobne zdjęcia. Jest to jedynie wskazanie, co można uzyskać w różnych warunkach mgły i światła oraz później w obróbce komputerowej. Nie lubię klasycznych podręczników fotografii, które w detalach omawiają „kuchnię” albo robią „gramatyczny” rozbiór zdjęć. Wolę czerpać inspirację z ciekawych zdjęć czy z malarstwa, i samemu szukać rozwiązań (za każdym razem trochę inaczej). Nie zawsze efekt będzie zachwycał, ale w fotografii amatorskiej taka zabawa daje dużo przyjemnosci.
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Size: 7 items
|
Mgła 1
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Views: 1800
|
Mgła 2
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Views: 1805
|
Mgła 3
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Views: 1765
|
Mgła 4
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Views: 1810
|
Mgła 5
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Views: 1807
|
Mgła 6
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Views: 1803
|
Mgła 7
Date: 2022.03.20
Owner: Administrator galerii
Views: 1735
|
|
|